In English

Orlanth Vesimies - Aaltojen tuuli

Kun maailma oli synkkä ja ihmiset pelkäsivät, vedet hyökkäsivät ja saavuttivat valtiutensa. Valtameret muokkasivat mahtavia muskeleitaan ja niiden lapset, meret, kävelivät maalla jokien ja järvien seuraamina. Paljon maata tuhoutui ja monet jumalat taistelivat vesiä vastaan, heidän johtajiaan olivat myrskynjumalat, jotka taistelivat raivokkaasti.
Eräs myrskynjumalista oli Orlanth, joka oli myrskynjumalien päällikkö ja jumalien kuningas. Hän liukui ensiksi vesien ylitse koskettaen niitä mahdillaan ja nostattaen aaltoja ja meren vaahtoa. Sitten hän sukelsi veteen ja kamppaili siellä monia jumalia vastaan. Jotkut liittyivät häneen ja heistä tuli delfiinejä, valaista, saukkoja ja ystävällisiä ilmaahengittäviä merikansalaisia, toiset taistelivat häntä vastaan ja heidät kukistettiin. Orlanth vieraili tällöin myös Daliathin lähteellä ja Nelatin kylvyissä. Lopulta Orlanth väsyi taistelemiseen ja palasi Ilmaan, joka oli hänen kotinsa.
Kun maailmasta tuli paha, monet asiat muuttuivat. Valtameret kohosivat ja merivirrat muuttivat suuntaa, tähdet liikkuivat tai kuolivat, tuulet kulkivat omia teitään ja veneilijämme pelkäsivät. He pyysivät Orlanthilta apua. Aaltojen tuuli lupasi heille kolme asiaa - hän antoi delfiineille erityisen tehtävän opastaa veneitä rannalle, jotta ne voitaisiin aina pelastaa; hän varmisti, että tietyt tuulet puhalsivat aina tiettyihin suuntiin tietyissä paikoissa, jotta merimiehet voisivat päästä sinne, minne he halusivat; hän valmisti pilviä, jotka oleilivat saarten ja rannikkovuorten yläpuolella, ja käski niitä kulkemaan taivaan halki, jotta merimiehet voisivat nähdä ne kaukaa ja löytää siten maata.
Kerran mahtava imperiumi syntyi merille ja tekeytyi Aaltojen tuulen ystäväksi. Heidän merimiehensä matkustivat laajasti ja Orlanthin tuulet puskivat heitä määränpäihinsä. He löysivät monia saaria Orlanthin kykyjä käyttämällä ja he menestyivät. Kuitenkin he yrittivät sitoa Orlanthin tahtoonsa, jotta hänen tuulensa puhaltaisivat vain siellä, missä he halusivat niiden puhaltavan ja jotta heidän vihollisensa eivät voisi käyttää tuulia. Orlanth ei pitänyt tästä ja puhalsi kauas pois ne, jotka halusivat vangita hänet. Hän pyysi monilta ystäviltään apua. Hänen vaimonsa pyysi maasukuaan kaatamaan ja hajottamaan kaupungit. Hänen pimeyden ystävänsä peittivät imperiumin pimeyteen ja saivat heidät pelkäämään. Hänen meriystävänsä hukuttivat imperiumin kaupungit. Hänen velhoystävänsä valmisti mahtavan loitsun, joka esti imperiumin laivoja purjehtimasta valtamerillä, mutta velhoystävä teki virheen, jotkut sanovat, että Eurmal sai hänet aivastamaan loitsua heittäessään. Joka tapauksessa hän pakotti kaikki pois valtameriltä ja piiloutui maansa kera häpeissään, kun hän ymmärsi virheensä.
Orlanth ei hylännyt ystäviään, vaan kuljetti ystävällisiä tuulia saarten välillä lohduttaakseen heitä. Hänen merikansan jäsenensä jatkoivat hänen palvontaansa ja puhuvat maan ihmisille vakuuttaen, että hänen kykyjään ei unohdettu. Lopulta Orlanthin tuulet kuiskivat salaisuuksia urhean miehen korviin, joka purjehti jälleen meriä Orlanthin tuulten, delfiinien ja saarten yläpuolella olevien pilvien opastamana, kuten Orlanth oli luvannut. Monet ihmiset muistivat Aaltojen tuulen opetuksia ja saattoivat matkata turvallisesti merillä.

Maallikkojäsenyys
Tämä on periaatteessa sama kuin Orlanthin muut muodot, mutta Veneily tai Uinti korvaa Ratsastuksen.

Noviisijäsenyys
Tämä on periaatteessa sama kuin Orlanthin muut muodot, mutta Veneily tai Uinti korvaa Ratsastuksen.
Noviisit voivat oppia Navigointikyvyn.

Navigointikyky (perus 0%, tietokyky)
Tämä kyky sallii valtamerien navigoinnin käyttämättä tähtiä tai merivirtoja luottamalla tuuliin, pilviin, merilintuihin ja delfiineihin. Yleensä sitä voi käyttää vain siellä, missä merimies tuntee kyseiset tuulet ja pilvet, joten sitä on parasta käyttää siellä, missä hän on ollut tai mistä hänelle on kerrottu. Täysin tuntemattomilla vesillä hän osaa kertoa, missä on saaria pelkästään löytämällä pilvimuodostelmia. Sitä voi käyttää normaalien navigointikykyjen lisäksi.

Tuulilordit
Nämä ovat riimulordeja, jotka voivat heittää uusiutuvaa riimutaikuutta. Jäsenyys on kuten normaaleissa Orlanthin kulteissa, mutta Ratsastuksen sijaan käytetään Veneilyä/Uintia.
Tuulilordit voivat päästä Sumuhuntuun, mutta eivät muihin taika-asealakultteihin. Heidän ei tarvitse arvuutella tulen/taivaan kultistien kanssa, eikä heidän tarvitse tarjota apua maapapittarille.
Yleinen riimutaikuus: Kaikki.
Erityinen riimutaikuus: Tuulen suunta, Tuulen voimistus, Tuulen heikennys, Hengitä ilmaa.

Sankarimatkat
Orlanth Vesimies tuntee useita Orlanthin matkoja, nimittäin niitä, jotka koskevat Orlanthin sankaritekoja vedessä. Monia näistä matkoista ei tunneta kaikilla Orlanthin alueilla ja ihmisten on usein etsittävä Orlanth Vesimies oppiakseen nämä matkat.
Parhaiten tunnetut matkat ovat: Nelatin kylvyt, Daliathin Viisauden lähde, Valtamerten ylitys, Helerin vapautus, Ensisukellus.

Liittolaiskultit

Isoisä Valas
Isoisä Valas antaa Syväsukelluksen.

Syväsukellus (1 piste, pinottava, väliaikainen, uusiutuva)
Kukin piste sallii käyttäjän pidättää hengitystään 15 minuuttia huolimatta siitä, kuinka syvälle hän sukeltaa. Tämä ei salli hänen hengittää vettä ja jos hän menettää hengittämänsä ilman, hän alkaa hukkua normaalisti.

Isoisä Delfiini
Isoisä Delfiini antaa Puhu delfiineille.

Sofal
Sofal antaa Kutsu kilpikonnan.

Kutsu kilpikonna (2 pistettä, pinoamaton, välitön, uusiutuva)
Tämä kutsuu kilpikonnan heittäjän luokse. Jos kilpikonna on päivän matkan päässä, se kutsutaan, muutoin Sofal auttaa kilpikonnaa saapumaan. Perille päästyään kilpikonnaa täytyy käskeä tai jotakin vastaavaa. Tätä käytetään usein kilpikonnien metsästämisessä.

Sähköankerias
Sähköankerias antaa loitsun Salamakosketus toverilleen.

Salamakosketus (1 piste, kantomatka kosketus, pinottava, uusiutuva)
Tämä on sama kuin Salama, mutta kantomatka on kosketus. Se tekee 1D6 vahinkoa loitsun pistettä kohden kosketettuun osumapaikkaan. Tällä on kärsityn vahingon suuruinen prosenttimahdollisuus tainnuttaa kohde ja lamaannuttaa hänet toiminnallisesti. Kullakin kierroksella ollessa tajuttomana täytyy heittää R-Rx1% selvitäkseen siitä.

Lentokala
Lentokala antaa loitsun Lentohyppy.

Lentohyppy (1 piste, pinottava, uusiutuva)
Tämä sallii kohteen hypätä vedestä ja liitää pistettä kohden matkan, joka on korkeintaan MHT metreinä. Tämä ei salli kohteen lentää - se on pelkkä hyppy. Usein tätä käytetään pomppaamiseen laivan kannelle tai haiden välttämiseen, kun ne ovat iskemäisillään. Kun hyppy on suoritettu, loitsu on kulunut loppuun - käyttäjä ei voi tehdä useampia hyppyjä tällä loitsulla.

Valontuojat antavat normaalit loitsunsa Orlanth Vesimiehelle.
Aaltojen tuulen kultilla on ystävälliset suhteet Orlanthiin Pilvissä (Orlanth Ukkostava), Orlanthiin Tuulissa (Orlanth Seikkailija) ja Orlanthiin Valtaistuimella (Orlanth Rex), vaikkakaan se ei saa heiltä loitsuja.

Huomioita
Kun Orlanth valloitti valtameret, hän jätti kulttinsa saarelaisten, triolinien ja muiden saarten asukkaiden keskuuteen. Kultti oli aina pieni ja järjestäytymätön valtamerien valtavuuden vuoksi. Ensimmäinen ja Toinen neuvosto paljastivat joitakin heidän salaisuuksistaan, kun theyalalaiset loivat yhteyksiä saarten orlantheihin. Harmast olisi hyvinkin saattanut oppia Valtamerten ylityksen Orlanth Vesimieheltä. Kuitenkin jrustelalaiset olivat ensimmäisiä ihmisiä, jotka ymmärsivät oikein Orlanth Vesimiehen kultin ja käyttivät kulttia navigoidakseen valtamerillä ja kasvattaakseen ja heikentääkseen tuulia halutessaan ajaakseen laivastonsa valtamerien poikki. He tekivät kultista merkittävämmän kuin mitä se oli alun perin ja saarilla heidät liitettiin kulttiin. Kun heidät tuhottiin, monet ihmiset kääntyivät pois kultista ja jättivät sen oman onnensa nojaan. Vieläkään eräät saarelaiset ja theyalalaiset eivät aina luota kulttiin sen rajatun vetovoiman vuoksi.


Teksti copyright © Simon E. Phipp.
Käännös copyright © Matti Järvinen.