Neljä kilpailua

Myytti
Hirmuvallan aikana, jota auringonpalvojat kutsuvat kulta-ajaksi, Orlanth taisteli Keisaria vastaan, joka oli Paha hirmuhallitsija. Sen ajan tapojen mukaan Orlanth haastoi Keisarin [1] erilaisiin kilpailuihin nähdäkseen, kumpi olisi parempi. Nämä kilpailut olivat musiikkikilpailu, tanssikilpailu ja taikuuskilpailu [2]. Kukin oteltiin määrättyjen sääntöjen mukaan ja kullakin kerralla Orlanth tuomittiin hävinneeksi [3]. Nämä tappiot kannustivat Orlanthia eteenpäin ja hän sai Kuoleman voiman ja voitti neljännen kilpailun käyttämällä Kuolemaa Yelmiä vastaan, mutta se tarina kerrotaan muualla.
Musiikkikilpailussa nähtiin Yelmin soittavan Jumalharppua ja Orlanthin työntävän tuulensa lampaan mahalaukusta tehdyn säkkipillin läpi. Yelmin hovin tuomarit tuomitsivat Yelm Taidokkaan voittajaksi.
Tanssikilpailussa nähtiin Yelmin esittävän sulavaliikkeisen baletin ja Orlanthin esittävän maalaisen sotatanssin ja Yelmin hovin tuomarit tuomitsivat Yelm Komean voittajaksi.
Taikuuskilpailussa nähtiin Orlanthin luovan Tuulen, Myrskyn ja Ukkosmyrskyn ja Yelmin luovan aukon pilviin, sateenkaaren ja kirkkaan kultaisen taivaan. Jälleen Yelmin hovin tuomarit tuomitsivat Yelm Mahtavan voittajaksi.
Asekilpailu oli neljäs kilpailu, kilpailu, jossa nähtiin, kumpi pystyisi tekemään parhaan aseen. Yelm teki Näkymättömän nuolen, joka lensi niin pitkälle, että sitä ei pystynyt näkemään. Orlanth teki Miekan, mutta se oli Kuoleman miekka, joka oli varastettu Humaktilta, ja hän käytti sitä Yelm Marttyyrin tappamiseen. Edes Yelmin hovin tuomarit eivät voineet tuomita sillä kerralla Orlanthia häviäjäksi, mutta sillä ei ollut väliä, koska se päätti kulta-ajan.

Sankarimatka
Tässä sankarimatkassa on neljä etappia:
  • Musiikkikilpailu
  • Tanssikilpailu
  • Taikuuskilpailu
  • Asekilpailu

Musiikkikilpailu
Orlanth saapuu Yelmin hoviin ja haastaa tämän kilpailuun. Koska hän on Yelmin hovissa, hänen täytyy sietää Yelmin laki. Yelm ehdottaa, että hänen kiljuvan äänensä vuoksi laulukilpailu olisi epäreilu, joten mitenkäs olisi musiikkikilpailu? Orlanth nauraa ja pieraisee vastaukseksi ilmaisten hyväksyntänsä. [4]
Osanottajat lähtevät kentällä ja alkavat soittaa. Yelm käyttää Jumalharppua ja soittaa rauhallisen ja harmonisen laulun. Orlanth käyttää säkkipilliään ja soittaa ylämaiden kansanlaulun.
Kummankin osanottajan täytyy heittää Soita (instrumenttia) -heitto ja hän voi käyttää halumaansa taikuutta. Ellei Yelm kompuroi heittoaan, hänen tuomitaan voittaneen. Jos Orlanth epäonnistuu tai kompuroi, Yelmin tuomitaan voittaneen. Jos Yelmin harppu rikkoutuu, on mahdollista, että Orlanth julistetaan voittajaksi ja tällä tavalla on mahdollista huijata.
Jos osanottajat eivät osaa soittaa musiikki-instrumenttia, he voivat uhrata henkilökohtaisia taikapisteitään antamaan kyvyn = käytetyt taikapisteet x 5%. Tätä voi myös käyttää Soita instrumenttia -kyvyn parantamiseksi.
Voittajalle annetaan lahja, loitsu tai kyky:
  • Jalokivillä koristeltu musiikki-instrumentti, joka on soitettua soitintyyppiä
  • Parannettu kyky Soita (instrumenttia) (+ 1D6 x 5%)
  • Maaginen loitsu, jonka voi heittää soittaessaan instrumenttia (kuten Kaupunkiharmonia Yelmille, kuten Ryhmänauru Orlanthille)
Jos haaste esitettiin näkökannan todistamiseksi, näkökanta hyväksytään tai torjutaan tuloksen mukaan. Esimerkiksi orlanthin, joka haluaa valittaa tilansa verotaakasta, verot vahvistettaisiin, jos hän häviäisi, mutta ne alenisivat, jos hän voittaisi.
Tämän etapin voi manata saadakseen lisättyä Soita (instrumenttia) -kykyä 5%:lla jokaista kulutettua henkilökohtaista taikapistettä kohden.

Tanssikilpailu
Orlanth haastaa Yelmin toiseen kilpailuun, jälleen kerran Yelmin säännöillä. Yelm ehdottaa tanssikilpailua, sillä musiikki ei selvästikään ollut Orlanthin makuun. Orlanth vastaa hävyttömällä eleellä.
Osanottajat esittävät kumpikin tanssin, joka vaatii Tanssi-kyvyn käyttämistä. Yleensä Yelm esittää baletin ja Orlanth esittää sotatanssin. Jälleen Yelm tuomitaan voittavan, ellei hän kompuroi, ja automaattisesti, jos Orlanth kompuroi tai epäonnistuu. Jos Yelm kompuroi tai kaatuu, on mahdollista, että Orlanth julistetaan voittajaksi ja hän voi vaadittaessa huijata tällä tavalla.
Jos osanottajat eivät osaa tanssia, he voivat uhrata henkilökohtaisia taikapisteitään antamaan kyvyn = käytetyt taikapisteet x 5%. Tätä voi myös käyttää Tanssi-kyvyn parantamiseksi.
Voittajalle annetaan lahja, loitsu tai kyky:
  • Parannettu kyky Tanssissa (+ 1D6 x 5%)
  • Loitsu, joka tuplaa Tanssi-kyvyn 15 minuutiksi
  • Maaginen loitsu, jonka voi heittää tanssiessaan (kuten Rauha Yelmille, kuten Moraali Orlanthille)
Tämän etapin voi manata saadakseen lisättyä Tanssi-kykyä lisää 5% jokaista kulutettua henkilökohtaista taikapistettä kohden.

Taikuuskilpailu
Orlanth saapuu Yelmin hoviin ja haastaa tämän jälleen. Yelm ei ole vielä väsynyt tähän pieneen kisaan ja suostuu taikuuskilpailuun. Orlanth kieppuu ympäriinsä ja lähtee.
Osanottajat päästävät voimansa valloilleen ja näyttävät, mitä pystyvät tekemään. Orlanth käyttää Tuulen suuntaa ja Nostata tuulta kutsuakseen tuulen, Pilvikutsua kutsuakseen myrskyn ja synnyttää ukkosmyrskyn. Yelm käyttää Aurinkokeihästä luodakseen aukon pilviin, Kutsu sateenkaarta kutsuakseen sateenkaaren ja Kirkasta taivasta poistaakseen pilvet.
Kumpikin osanottaja voi heittää sankarillisesti tässä mainitut loitsut. Jos heillä ei ole loitsuja, loitsut maksavat pysyvää MHT:a; Kutsu sateenkaarella näkyvän sateenkaaren luominen maksaa kaksi MHT-pistettä.
Jos kumpikin osallistuja onnistuu kummassakin tehtävässä, Yelmin tuomitaan voittaneen. Jos Yelm onnistuu useammassa tehtävässä kuin Orlanth tai onnistuu vain yhdessä tehtävässä vähemmän, hänen tuomitaan voittaneen. Jos Orlanth onnistuu kahdessa tai useammassa tehtävässä enemmän kuin Yelm, hänen tuomitaan voittaneen.
Voittaja voi saada erityisen kyvyn tai taidon:
  • Noviisit voivat saada kyvyn heittää yksi loitsuista uusiutuvana
  • Riimutasolla olevat voivat saada kyvyn heittää yhden loitsuista sankarillisesti
  • Kyky uhrata käytettyjä loitsuja varten, vaikka ne eivät olisi tavallisesti saatavilla (tuulilordit eivät saa Tuulen suuntaa, Yelmin kultistit eivät tavallisesti saa Kutsu sateenkaarta)
Tämän etapin voi manata heittääkseen kilpailussa käytettyjä loitsuja. Nämä loitsut voidaan heittää sankarillisesti, mutta jos normaali vastustaja vastustaa niitä, kilpailusta tulevat tavalliset vaikutukset. Niinpä taikakilpailua myrskyn aiheuttaakseen käyttävä orlanthi huomaa, että taikakilpailua myrkyn poistamiseksi käyttävä yelmiläinen onnistuu automaattisesti.

Asekilpailu
Tästä kilpailusta on olemassa seikkaperäisempi versio, jossa on enemmän etappeja. Tämä on karsittu versio, joka on räätälöity sopimaan Neljän kilpailun muotoon. Tämä on tyypillistä sankarimatkoille, joissa voi olla erilaiset juonet; esimerkiksi asekilpailu on etappi sekä Neljässä kilpailussa että Kuoleman tarinassa, joista kummastakin muodostuvat itsessään täydet sankarimatkat.
Orlanth haastaa Yelmin neljänteen kilpailuun Yelmin hovissa. Yelm alkaa väsyä nyt tähän ja valitsee asekilpailun, sillä hän tietää, että tappio täällä tarkoittaisi, ettei Orlanthia otettaisi vakavasti sen jälkeen.
Yelm ilmestyy kentälle puhtaasti seremoniallisessa panssarissa, joka toimii yhden pisteen panssarina kaikkialla. Hän laittaa valmiiksi Näkymättömän nuolensa ja valmistautuu ampumaan. Orlanth saapuu alastomana, pukeutuneena siniväriin ja kantaa rautamiekkaa, yleensä bastardimiekkaa tai isomiekkaa. Haastajana Orlanth saa antaa ensimmäisen iskun ja Yelm voi torjua sen yhden pisteen kilvellään. Jos hän selviää hengissä, Yelm voi käyttää Näkymätöntä nuoltaan Orlanthia vastaan.
Orlanth voi käyttää mitä tahansa halumaansa taikuuden vahvistamaa miekkaa; tämä matka antaa hänelle kyvyn heittää Tosimiekan, joka maksaa mahtia, jos hän ei osaa loitsua. Tavallisesti hän heittää Terävyyden Tosimiekan lisäksi. Hän voi myös käyttää henkilökohtaisia taikapisteitään parantaakseen miekkahyökkäystään MPx5%:lla.
Yelm voi käyttää Nuolitranssia ja heittää Salamanuolen tai muun osaamansa heittoasetta parantavan loitsun tässä kilpailussa. Hän ei voi käyttää Kilpeä, Suojaa, Tositorjuntaa tai muita suojaavia taikoja.
Jos Yelm kukistetaan, Orlanth julistetaan voittajaksi. Jos Orlanth kukistuu, Yelm julistetaan voittajaksi. On erittäin epätodennäköistä, ettei Yelm kukistuisi tässä kilpailussa.
Voittaja saa erikoiskyvyn:
  • Parannettu kyky asehyökkäyksessä (1D6x5%)
  • Kyky uhrata Nuolitranssia tai Tosimiekkaa varten, jos ne eivät ole normaalisti saatavilla
  • Jos on riimutasolla ja osaa jo loitsun, ehkäpä kyky heittää loitsu sankarillisesti
  • Taikaesine, kenties rautamiekka, jossa on Tosimiekka-matriisi, tai viini näkymättömiä nuolia
  • Mahtavista sankarimatkoista saattaa saada Henkikatkon, mutta se on hyvin harvinaista
Orlanthi voi manata tämän etapin parantaakseen miekkahyökkäyskykyään kulutetut henkilökohtaiset taikapisteet x 5%:lla 15 minuutiksi. Yelmiläiset voivat manata sen parantaakseen jousihyökkäystään kulutetut henkilökohtaiset taikapisteet x 5%:lla.

Huomioita
1. Sanotaan, että on käsittämätöntä, kuinka Yelm saattoi sallia Orlanthin kaltaisen barbaarinousukkaan haastaa hänet tähän, mutta yelmiläisen lain mukaan hän ei ainoastaan voinut sallia haasteen vaan hänen oli pakko hyväksyä haaste. Tämä johtuu siitä, että Orlanth vaati keisarillista valtaistuinta keisarin lapsenlapsena, hän oli Orlanth Umathinpoika, Umath oli Umath Aetherinpoika ja Aether oli ensimmäinen keisari. Yelmiläisen lain mukaan haastajan on polveuduttava keisarista kolmen sukupolven sisällä. Haaste täytyi myös hyväksyä, koska jos se olisi oikeutettu, haastaja voittaisi, ja jos se olisi väärä, haastaja häviäisi. Tietenkään yelmiläiset ja theyalalaiset mielellään kuuluta tätä, sillä se ei sovi heidän myyttisiin tarkoituksiinsa.
2. Kilpailuja oli enemmän kuin nämä Orlanthin ja Yelmin väliset ja joskus käytetään yhtä tai useampaa muuta kilpailua. Esimerkkejä ovat eläinkilpailu, jossa Orlanth luo lampaan, hirven, vuoristotiikerin ja Ukkoslinnun ja Yelm luo Aurinkohaukan, siivekkään hevosen, kalasääsken ja kanan, mutta Korppi tuomitsee Orlanthin voittajaksi, sillä se oli ainoa kilpailu, jota ei pidetty Yelmin hovissa (tämä tarina löytyy the Gloranthan Digestistä); Ajattelukilpailu, jossa kahden nuoren jumalan täytyy ajatella kauimmaksi ja Yelmin ajatus lensi suoraan kuin nuoli, mutta Orlanthi ajatus lensi kiemurrellen ja päätyi lähistölle, vaikka se oli lentänyt pidemmän matkan, tuomarit päättivät Yelmin hyväksi; Naiskilpailu, jossa molemmat kamppailivat maanjumalattaren kädestä, mutta jumalatar torjui molemmat (tämä on Ernaldan käden kilpailun edeltäjä).
3. Orlanthit väittävät aina, että Yelmin hovin tuomarit olivat puolueellisia suosien Yelmiä ja tätä osittain vahvistaa se, että eläinkilpailu päättyi Orlanthin hyväksi, kun se pidettiin Yelmin hovin ulkopuolella, ja naiskilpailua ei voittanut kumpikaan, kun se pidettiin toisen jumalattaren valtakunnassa. Tietysti yelmiläiset sanovat, että se on orlantheille katkera pala, sillä se osoitti, ettei Orlanth ollut keisarin aseman arvoinen ja voitti vain asekilpailun huijaamalla.
4. Kaikissa näissä on juonena Orlanthin moukkamainen käytös vastakohtana Yelmin jalolle käytökselle. Käytös sopii Orlanthin osaan öykkärimäisenä maajussina.


Teksti copyright © Simon E. Phipp.
Käännös copyright © Matti Järvinen.
In English


Pääsivu
RuneQuest
Seikkailut
Pelihahmot
Tarinat
Kartat
Lomakkeet
Käännökset
Irkkipelit
Muuta
Palaute
Vieraskirja