Kultakukkula - Orlanth

Tämä on Orlanthin versio Kultakukkulan sankarimatkasta.

Myytit
Orlanth, jumalien kuningas, halusi talvivaimon. Hänen kesävaimonsa Ernalda oli hyvä ja antelias, mutta myös huikentelevainen ja uskoton [1] ja Orlanth halusi tasaisemman vaimon. Hän katseli muiden heimojen jäseniä ja näki, ettei kukaan heistä ollut sopiva. Kun hän katsoi Myrskyheimoa, hän näki veljenpoikansa Valindin tyttären ja hänen oman sisarpuolensa Inoran [2] ja päätti kosia häntä. Tämä mielessään hän puki ylleen parhaan tunikansa ja matkusti Talvikukkulalle, jossa Inoralla oli palatsi.
Talvikukkulan juurella Orlanth näki keisarin pojan Yelmalion, jonka kanssa hänellä oli riitaa, joten hän kätkeytyi, kunnes Loistava jumala asteli paikalle, muuten hän tiesi, että jos Yelmalio näkisi hänet, tämä juoksisi uikuttaen pakoon. Orlanth ponkaisi esiin ja taisteli Loistavaa jumalaa vastaan murtaen tämän kilven ja iskien tätä päähän, mikä tainnutti tämän. Orlanth vei Loistavan jumalan Salamakeihään ja Kultahaarniskan voitonmerkkeinä jättäen Loistavan jumalan alastomana ja verta vuotavana hankeen.
Seuraavaksi Orlanth saapui Talvipalatsiin ja karjaisi niin kovaa, että jääpuikot putosivat lattialle ja lumikeijut kuolivat pelästyksestä. Hän astui Talvipalatsiin heiluttaen Salamakeihästä osoittaakseen Inoralle, kuinka voimakas hän oli. Hän antoi Inoralle lahjaksi Kultahaarniskan ja pyysi saada syleillä sisartaan. Kun he syleilivät, hän esitti tarjouksensa, että Inorasta tulisi hänen talvivaimonsa, ja he kaatuivat lattialle syleillessään. Kuitenkin Inora suuteli Orlanthia ja kieltäytyi tämän tarjouksesta sanoen, että Orlanthin hengitys oli hänelle liian kiihkeä. Orlanth ryntäsi tiehensä raivoissaan, nolostuneena teoistaan, vannoen, että koska Inora oli torjunut hänet, tämän täytyisi jäädä kotiinsa vuorille, eikä saisi saapua hänen mailleen häiritsemään hänen kansaansa. Tällöin talven ote maasta hellitti. [3]
Sen jälkeen, kun Orlanth lähti Talvipalatsista, hän päätti lähteä Talvikukkulan huipulle ja katsoa, mitä saattaisi nähdä. Hän kohtasi palaneen ja turmeltuneen jumalan, jota vastaan hän oli taistellut aikaisemmin ja nämä kaksi jumalaa mylvivät haasteitaan. Orlanth sinkosi Helvettituulen Zorak Zorania päin ja ällistyi, kun synkkä jumala nappasi tuulen ja nielaisi sen vain henkäistäkseen sen takaisin Orlanthia päin. Kuitenkin Orlanth oli tuulten herra, eikä se voinut vahingoittaa häntä. Sitten Zorak Zoran karjaisi Helvetinkarjunnan ensimmäistä kertaa, mutta Orlanth ei pelännyt, vaan nappasi sen oikeaan käteensä pyörittäen sitä päänsä ympäri, kunnes se karjui erilaisella äänellä, alistuneella äänellä [4]. Sitten hän survaisi uudella Salamakeihäällään, mutta Zorak Zoran otti sen vastaan uudella Palavan tulen voimallaan, mikä näytti tekevän synkän jumalan hermostuneeksi antaen Orlanthille tilaisuuden leikata häneltä jalat. Zorak Zoran täytti alueen varjoilla, eikä Orlanth pystynyt näkemään synkkää jumalaa, joten hän yritti puhaltaa varjot pois, mutta hänen henkäyksensä oli niin voimakas, että hän iski Zorak Zoranin kukkulalta ja ulos tarinasta.
Lopulta Orlanth saavutti Talvikukkulan huipun ja näki, että Pahin oli ollut jopa siellä. Hän järisi ja karjui ja hyökkäsi Pahan kimppuun pistellen olentoja uudella Salamakeihäällään, pyörittäen uutta Härkäkarjujaansa ja pelästyttäen jotkut pakoon. Kun kaaos oli kukistettu, hän katseli hävitettyä maailmaa nähden sen kivun, jonka hän oli aiheuttanut. Silloin hän päätti toimia saadakseen maailman jälleen hyväksi [5].

Matka

Matkan etapit
Orlanthien Kultakukkulan matkassa on neljä pääetappia ja kolme vähäisempää etappia. Pääetapit ovat Yelmalio, Inora, Zorak Zoran ja kaaos, kolme vähäisempää etappia ovat Talvikukkulalle kiipeämistä.
Etapeilla Orlanth ei saa parantaa itse minkäänlaisia matkalla aiemmin saatuja haavoja. Vain Inora saa parantaa hänet.

Yelmalio
Orlanth piiloutuu Yelmaliolta, sillä muuten Loistava jumala näkee hänet ja juoksee uikuttaen pakoon. Hän hypähtää esiin ja kukistaa Yelmalion ottaen tämän keihään ja panssarin voitonmerkkeinä.
Orlanthilla on etua yllätyksestä ja vapaa mahdollisuus lyödä Yelmalioa. Tätä voi tai ei voi tehostaa (voimistaa, tuplamahdollisuus) PJ:n päätöksen mukaan. Tämä riittää tavallisesti kukistamaan Yelmalion. Hän saattaa myös käyttää Kilpeä sankarillisesti.

Manaaminen
Tämä antaa orlanthille Kilven sankarillisen käytön ja tärkeän tehostetun hyökkäyksen Yelmalioa vastaan yllätyshyökkäyksessä. Orlanth voi riisua yelmaliolaisen aseista, muttei saa tappaa häntä.

Talvikukkulalle kiipeäminen
Orlanth lensi ylös Talvikukkulalle kukkulalle kiipeämisen sijasta. Hän käytti Tuulen ja Myrskyn voimiaan.
Tämä sallii Orlanthin lentää ylös kukkulalle antaen Lennon tai Käske sylfin sankarillisen heiton.

Inora
Orlanthin täytyy antaa Inoralle lahja ja yrittää suostutella häntä menemään naimisiin kanssaan.
Orlanthin täytyy antaa pois haarniska, joka hän sai Yelmaliolta tai antaa jotakin muuta, jos hän ei saanut haarniskaa.
Orlanthin täytyy yrittää suostutella Inoraa tulemaan vaimokseen ja jos Inora kieltäytyy, Orlanthin täytyy käskeä häntä pysymään omilla maillaan ja olemaan kiusaamatta hänen kansaansa. Nämä voi käsitteellistää Puhetaito/Tinkiminen -heitoiksi, joihin tulee bonuksia Siveästä/Oikeudenmukaisesta tai mistä tahansa, mitä PJ pitää sopivana.

Manaaminen
Tämä sallii Orlanthin käskeä Inoran kultisteja tai jäädemoneita/lumikeijuja/keijukaisia pakottaen ne lähtemään hänen mailtaan vastineeksi lahjasta.

Zorak Zoran
Orlanth kohtaa Zorak Zoranin ja he taistelevat, Orlanth saa Härkäkarjujan ja puhaltaa Zorak Zoranin vuorenrinteeltä.
Orlanth käyttää sylfejä, tuulivoimia ja Kilpeä sankarillisesti. Hän voi luoda Härkäkarjujan matkan jälkeen. Hän menettää täällä usein Fanaattisuuden tai Berserkin, jos hänellä on nuo loitsut.

Manaaminen
Tämä antaa Orlanthille sylfejä, tuulivoimia ja Kilven sankarillisesti.

Kaaos
Orlanth kohtaa kaaoksen ja tuhoaa sen. Sitten hän näkee, mitä ongelmia on aiheuttanut ja vannoo oikaisevansa ne.
Orlanthin täytyy taistella matkalta saamillaan kyvyillä. Hän voi käyttää Härkäkarjujaa täällä, jos hän on luonut sellaisen. Hän voi käyttää Salamaa, sylfejä, tuulivoimia ja Kilpeä sankarillisesti. Tavallisesti hän pystyy kukistamaan kaaoksen.

Manaaminen
Tämä antaa yllä olevat kyvyt taisteltaessa kaaosta vastaan. Se on orlanthien keskuudessa suosikkietappi.

Paluu
Orlanth katselee maailmaa ja näkee, mitä tuhoa on aiheuttanut, joten hän vannoo oikaisevansa aiheuttamansa vääryydet.
Orlanthin täytyy heittää Oikeudenmukainen-luonteenpiirrettään oikaistakseen aiheuttamansa vääryydet. Jos hän epäonnistuu, hän ei tavoita matkan ideaa ja jatkaa vanhaan tapaansa. Jos hän onnistuu, hän hyvittää jonkin menneisyydessä tekemänsä teon.

Manaaminen
Tätä käytetään joskus varmistamaan, että oikeudenmukaisuus nähdään tapahtuneen. Se pakottaa orlanthin kasvokkain menneiden tekojensa kanssa, vaikka jotkut käyttävät sitä varmistamaan, ettei heidän tarvitse tehdä sitä epäonnistuen tahallaan Oikeudenmukainen-heitossa. Tietysti tämä on matkan sopimatonta käyttöä. Jos orlanthin ei tarvitse kohdata menneisyyttään, tätä pidetään todisteena siitä, ettei hän erehtynyt.


Kultakukkula - Orlanth (arvoitusversio)

Yelmalio
Orlanth piiloutuu Yelmaliolta, sillä muuten Loistava jumala näkee hänet ja juoksee uikuttaen pakoon. Hän hypähtää esiin ja kukistaa Yelmalion ottaen tämän keihään ja panssarin voitonmerkkeinä.
Orlanthilla on etu tässä kilpailussa siinä, että yksi hänen arvoituksistaan on vahvistettu. Jos Orlanth voittaa kilpailun, hän saa Yelmalion keihään. Jos hän voittaa useammin kuin kerran, hän saa myös Yelmalion haarniskan.

Talvikukkulalle kiipeäminen
Orlanth lensi ylös Talvikukkulalle kukkulalle kiipeämisen sijasta. Hän käytti Tuulen ja Myrskyn voimiaan.
Orlanthin täytyy vastata arvoitukseen, joka koskee Lentoa, Ratsastusta tai tuulia. Jos hän onnistuu, hän saa voimaa/rohkeutta, jos hän epäonnistuu, hän menettää taikaesineen/loitsun, joka liittyy häneltä kysyttyyn arvoitukseen.

Inora
Orlanthin täytyy antaa Inoralle lahja ja yrittää suostutella häntä menemään naimisiin kanssaan.
Orlanthin täytyy antaa pois haarniska, jonka hän sai Yelmaliolta tai epäonnistuessaan tässä hänen täytyy antaa toinen lahja Inoralle. Sitten hänen täytyy arvuutella Inoraa, jotta tämä menisi hänen kanssaan naimisiin. Jos Inora vastaa arvoitukseen, hän ei mene naimisiin Orlanthin kanssa. Jos Orlanth epäonnistuu vastatessaan Inoran arvoitukseen, Inora ei mene naimisiin Orlanthin kanssa. Arvoituskierroksen häviäjän täytyy antaa voittajalle lahja.

Zorak Zoran
Orlanth kohtaa Zorak Zoranin ja he taistelevat, Orlanth saa Härkäkarjujan ja puhaltaa Zorak Zoranin vuorenrinteeltä.
Tässä Zorak Zoran käyttää usein arvoitusta, jonka Yelmalio kysyi häneltä, koska hän ei ollut kuullut arvoitusta aikaisemmin. Orlanthilla on kaksi kertaa normaalia paremmat mahdollisuudet vastata arvoitukseen, jollaisen hän tuntee Yelmalion arvoituksista arvoituskilpailuissa. Zorak Zoran kysyy tavallisesti tuliarvoituksen ja Orlanth tuuliarvoituksen.

Kaaos
Orlanth kohtaa kaaoksen ja tuhoaa sen. Sitten hän näkee, mitä ongelmia on aiheuttanut ja vannoo oikaisevansa ne.
Orlanthin täytyy kysyä taisteluarvoitus ja hänen täytyy vastata kaaosarvoitukseen. Tämä kaoottinen arvoitus on joskus Nysalorin arvoitus. Hänen täytyy suostua oikaisemaan vääryys, jonka hän on aiheuttanut menneisyydessä.

Paluu
Orlanth katselee maailmaa ja näkee, mitä tuhoa on aiheuttanut, joten hän vannoo oikaisevansa aiheuttamansa vääryydet.
Orlanthin täytyy vastata arvoitukseen, joka liittyy hänen aiheuttamaansa vahinkoon. Hän vastaa aina tähän arvoitukseen oikein ja tietää, mitä hänen täytyy tehdä oikaistakseen vääryyden.


Kultakukkula - Orlanth (vedonlyöntiversio)

Yelmalio
Orlanth piiloutuu Yelmaliolta, sillä muuten Loistava jumala näkee hänet ja juoksee uikuttaen pakoon. Hän hypähtää esiin ja kukistaa Yelmalion ottaen tämän keihään ja panssarin voitonmerkkeinä.
Jälleen kerran Orlanthilla on etu vedonlyönnissä, sillä yksi hänen vedoistaan on vahvistettu.
Orlanth voi löydä vetoa mistä tahansa tässä, mutta Yelmalion täytyy ensiksi lyödä vetoa jostakin keihääseen liittyvästä, sitten jostakin haarniskaan liittyvästä.

Talvikukkulalle kiipeäminen
Orlanth lensi ylös Talvikukkulalle kukkulalle kiipeämisen sijasta. Hän käytti Tuulen ja Myrskyn voimiaan.
Orlanthin täytyy lyödä vetoa voimista/loitsuista/esineitä, jotka yhdistetään Lentoon, Ratsastukseen tai tuuliin. Kukkula lyö vetoa voima/rohkeus -loitsuista tai -kyvyistä.

Inora
Orlanthin täytyy antaa Inoralle lahja ja yrittää suostutella häntä menemään naimisiin kanssaan.
Orlanthin täytyy antaa pois haarniska, joka hän sai Yelmaliolta tai antaa jotakin muuta, jos hän ei saanut haarniskaa. Hänen täytyy sitten lyödä vetoa morsiuslahjasta Inoran lupausta jättää Orlanthin kansa rauhaan tai Inoran lupausta olla vahingoittamatta Orlanthia vastaan.

Zorak Zoran
Orlanth kohtaa Zorak Zoranin ja he taistelevat, Orlanth saa Härkäkarjujan ja puhaltaa Zorak Zoranin vuorenrinteeltä.
Zorak Zoran lyö tavallisesti vetoa joistakin Pelko/Masennus -voimistaan tai loitsuistaan ja Orlanth lyö vetoa Fanaattisuudesta tai Berserkistä, jos hänellä on se.

Kaaos
Orlanth kohtaa kaaoksen ja tuhoaa sen. Sitten hän näkee, mitä ongelmia on aiheuttanut ja vannoo oikaisevansa ne.
Orlanthin täytyy lyödä vetoa yhdestä matkalla saamastaan esineestä. Jos hän menettää sen, hänen täytyy lyödä vetoa vielä toisesta ja vielä toisesta ja vielä toisesta, kunnes ne ovat menneet, minkä jälkeen hänen täytyy lyödä vetoa muista kyvyistä/voimista, kunnes kaaoksella ei ole jäljellä mitään, mistä löydä vetoa, tai se perääntyy.

Paluu
Orlanth katselee maailmaa ja näkee, mitä tuhoa on aiheuttanut, joten hän vannoo oikaisevansa aiheuttamansa vääryydet.
Orlanth lyö vetoa tulevasta teostaan mennyttä tekoa vastaan. Hänen täytyy yrittää oikaista vääryys.


Huomiot
[1] Tarinat Ernaldan uskottomasta luonteesta ovat hyvin tuttuja orlantheille, erityisesti sovitut kohtaamisen Eurmalin kanssa. Jopa Yelmalio oli Ernaldan poika ja rakastaja, mistä Orlanthilla oli riitaa hänen kanssaan.
[2] Tavallisesti myrskynjumalat seuraavat theyalalaisia avioliittomalleja, eivätkä mene naimisiin lähisuvun kanssa. Kuitenkin tämä tapahtui ennen Heort Lainantajan aikaa, joka kertoi ihmisille, mitä he saisivat ja mitä he eivät saisi tehdä, joten kukaan ei valvonut sitä.
[3] Tällä tavalla orlanthit voivat taistella talven alkua vastaan, joka voi vaikuttaa heidän maihinsa, kuten myös darahappalaisten maihin. Tämä on yksi niistä syistä, miksi orlanthit yrittävät Kultakukkulan matkaa.
[4] Tällä tavalla monet orlanthit saavat Härkäkarjujan. Tämä on palanen jännettä, köyttä tai nahkaa, jonka toiseen päähän on sidottu Myrskyn riimu. Kun sitä heilutetaan käyttäjän pään ympäri ja kulutetaan taikapisteitä, tämä saa aikaan karjuvan äänen. Aseta kulutetut TP:t käyttäjän vihollisen taikapisteitä vastaan käyttäjän MHT:n etäisyydellä metreissä. Kukistettu vihollinen masentuu.
[5] Tässä Orlanth perinteisesti päätti korjata aiheuttamansa ongelmat ja luoda maailman uudelleen. Monet orlanthit suorittavat tämän matkan ennen Valontuojien matkan yrittämistä.


Teksti copyright © Simon E. Phipp.
Käännös copyright © Matti Järvinen.
In English


Pääsivu
RuneQuest
Seikkailut
Pelihahmot
Tarinat
Kartat
Lomakkeet
Käännökset
Irkkipelit
Muuta
Palaute
Vieraskirja